torsdag 7. februar 2013

Energi og ressurser


Dette innlegget adresserer "Øving 1: Pedagogisk bruk av LMS" i faget "IKT i læring"  ved HiST våren 2013. Jeg skal "ta utgangspunkt i et eksisterende undervisningsopplegg hvor en læringsplattform (LMS) inngår, og planlegge endringer som jeg mener vil tilføre merverdi". For å svare på dette, vil jeg ta utgangspunkt i det første temaet jeg hadde denne høsten: "Energi og ressurser". Temaet ble til fordi jeg ble alene med 6. og 7. klasse pga. sykdom. Vil legge til at jeg kom tilbake i ordinær undervisning etter tre år i en prosjektstilling denne høsten, så jeg følte meg litt "rusten". Siden jeg måtte ta to trinn på kort varsel, fant jeg ut at det var en god idé å ta et ganske stort tverrfaglig tema. Ambisjonene var høye og ideene mange, men pga, for lite tid, og dermed for dårlig planlegging, fikk jeg ikke prøvd ut så mye av det. Her får jeg en anledning til å fortelle noe av det jeg hadde tenkt, og på den måten kan det bli en plan - for neste gangs bruk.

Forberedelser og innledning til temaet
Fagene naturfag, samfunnsfag og RLE var med i temaet. Jeg skal ikke ramse opp alle læringsmål, men 6. klasse skulle gjennom følgende:
- Naturfag: Bær, energi.
- Samfunnsfag: Forbruksvaner, leveforhold.
- RLE: Hva er fattigdom?
Og 7. klasse:
- Naturfag: Sopp, været, vannkraft.
- Samfunnsfag: Naturtyper og bebyggelse, leveforhold.
- RLE: Hvem eier jorda? Aristoteles.
Jeg hadde bestemt meg for å lage en plan for temaet i Fronter, og kom forsåvidt i gang. Dvs., jeg fikk laget en dynamisk og interaktiv ukeplan for begge trinn. Dynamisk på den måten at den kunne oppdateres til enhver tid i løpet av uka, etter hvert som jeg så hvor langt vi kom. Interaktiv på den måten at den skulle linke til fagplaner, temaplaner, fagstoff og ressurser på nett mm. Ukeplanen fungerte veldig godt, og brukes fortsatt. Jeg brukte mye tid på å få til ukeplanen, og det gikk utover forberedelser og planer for selve temaet. Målet var å opprette temaplaner i Fronter, med en intern link fra ukeplanen. På den ville jeg legge inn kompetansemål fra KL06, bryte de ned til hva elevene skulle lære og sette opp kriterier for måloppnåelse og pensumliste. Sist, men ikke minst, skulle temaplanene inneholde linker til lærestoff/videoer mm. på nettet. Jeg kom faktisk i gang med en slik plan, men den fikk aldri det innholdet jeg ville ha. Dermed fikk den heller ikke den betydelige rollen jeg hadde tiltenkt den. Dette har jeg gjort for senere temaer, og det har blitt godt mottatt av elever og foresatte.

Ukeplanen jeg bruker i  Fronter. (Reinsdyrjakta var en del av temaet.)
Dersom jeg hadde brukt tid på å lage en god temaplan i Fronter, ville selvsagt elever og foresatte hatt bedre oversikt. Videre ville det absolutt ha hjulpet meg på den måten at jeg kunne brukt mer tid på å lage gode undervisningsopplegg og individuell tilpasning.

Som oppstart på temaet ga jeg elevene i oppgave å se gjennom / studere pensum i lærebøkene, og tok en gjennomgang på tavla. Her ser jeg at verktøyet "Forum" kunne vært brukt til en innledende undersøkelse. Spørsmål som "Hva vet du om...?" eller "Hva vil du lære mer om?" kunne gitt meg mye info. omkring planlegging av temaet.
Temaet var praktisk lagt opp, men skulle følges av teorien. Det ble til at jeg ga elevene leselekser i fagbøkene, med tilhørende oppgaver. Her ville nok videoer fra YouTube og NRK m.fl.  vært mye mer motiverende og gitt mer utbytte enn fagboka. Dessuten er det jo så enkelt å linke opp i Fronter.

Den praktiske delen av temaet.
Begge klasser var med meg ut på "ressurstur", der vi tok bilder av lokale ressurser. Videre var vi og så på et gammelt elektrisitetsverk og vasshjul. Vi var ute og plukket bær og sopp. Det ble bla. brukt til reinsdyrmiddagen som 7. klasse hadde for sine lærere og foreldre etter vellykket jakt. Mange bilder ble tatt, og noe ble publisert på skolens hjemmeside (http://dalsbygda.net/). Andre ble brukt til veggaviser i klasserommet. Her hadde jeg en plan om at elevene skulle ha et eget område/rom i Fronter. Der kunne de ha skrevet historier og blogg omkring de ulike aktivitetene, vist bilder og videoer med mer.
En idé jeg fikk satt ut i livet ved hjelp av Fronter, var ifm. en undersøkelse vi hadde. Elevene i 6. klasse skulle måle hvor mye strøm de brukte hjemme hver dag i en uke, og følge med på hva de brukte strøm til. 7. klasse hadde egen værstasjon hjemme den uka, der de skulle observere/måle vær og nedbør. Jeg opprettet en "Førsteside" i Fronter på hver elev, der de fikk presentere resultatetene av undersøkelsene sine. Problemet dukket opp da jeg oppdaget at foresatte ikke fikk tilgang til de. Nærmere bestemt fikk vi ikke publisert de samlet på et sted i Fronter. Jeg skulle undersøkt bedre i forkant hvilket verktøy som egnet seg best til dette.
Tillegg 13.02.2013: I går fant jeg en mulig løsning på dette i Fronter. Det skal gå an å overføre alt arbeid elevene har gjort på sin "Førsteside" ved å kopiere hele kildekoder fra "Førsteside" og inn i verktøyet "Artikkel" i stedet. En artikkel har ikke samme sikkerhetsnivå som en førsteside i Fronter, og elever (med skriverettighet) kan publisere artikler på en førsteside.

Fra en av turene ifm. temaet.

Den teoretiske delen av temaet.
En del av filosofien og etikken i RLE passet fint inn i temaet. De skulle lære om Aristoteles og filosofere over spørsmålet "Hvem eier jorda?" i 7. klasse. I 6. klasse stilles spørsmålet "Hva er fattigdom?" Jeg valgte et gruppearbeid på dette, og prøvde å sette det i sammenheng med hvordan vi behandler jorda og ressursene våre. Her kunne jeg valgt å bruke "Forum-verktøyet" igjen. Istedet for å ha et gruppearbeid der noen har "kommandoen" hele veien, kunne jeg hatt et anonymt forum der disse spørsmålene ble stilt. Da hadde alle fått sagt sin mening i trygghet.
Etter endt tema valgte jeg å ha en stor avsluttende test. Det var et stort pensum, og resultatene ble ikke bra. En ide her ville vært å bruke "Forum" mer aktivt underveis. Stilt elevene spørsmål i etterkant av gjennomgangen, da stoffet er ferskt og det er lettere å måle forståelsen. Videre kunne jeg sikkert ha brukt flervalgsprøver i Fronter underveis. Delt temaet opp i mindre deler, og tatt stikkprøver for å se om de hadde fått med seg stoffet. Videre hadde det sikkert vært lurt å ha innleveringer i Fronter ifm de ulike deltemaene. Kort sagt; ved bruk av Fronter hadde jeg kunnet delt opp temaet i mer overkommelige deler. Både for meg selv og elevene.
Et annet verktøy i Fronter heter "Læringssti". Fronter sier: "Med verktøyet Læringssti kan elever og lærere enkelt produsere, bruke, gjenbruke og dele læringsressurser. Du kan bygge opp en læringssti med tekster, bilder, lenker, lyd, videoklipp osv. Det er også mulig å legge til tester som kan danne utgangspunkt for tilpassede læringsløp for deltakerne." Dette er et veldig bra verktøy, men krever en del planlegging og forberedelser. Uten å komme med konkrete eksempler på hvor og hva, er jeg helt sikker på at dette verktøyet ville vært bra ifm. temaet. Ikke minst for å dele det opp og tilpasse det til hver enkelt elev. For en av de fine funksjonene i "Læringsstien", er at den deler seg, f.eks. etter en test underveis. Ut ifra testresultatet kan jeg bestemme om kandidaten skal returnere og gjenta forrige del, eller gå videre. Samtidig kan jeg variere veien videre utifra resultatet.

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Det du skriver her er på en måte noe i den retningen jeg ser for meg å ta i bruk læringsplattformen opp mot elevene i mine 9.-klasser. Da jeg per i dag ikke har en eneste dobbeløkt med noen av klassene er det en utfordring å kunne ta dem med ut av klasserommet. Jeg tror nok at man kan greie å fange dem bedre om man implementerer ulike nettressurser i skolearbeidet deres samt aktiviserer elevene mer vha ulike forskningsoppgaver som de kan presentere via denne kanalen

    SvarSlett
  2. Ja, og det er motiverende for elevene. Det krever mer av oss i form av planlegging, men jeg synes det er spennende å planlegge med så mange digitale verktøy.

    SvarSlett