onsdag 20. mars 2013

Elevene bruker prøveverktøyet i Fronter.

Innlegget adresserer oppgavene 2-4 i "Øving 2: Formativ vurdering og digitale tester" i faget "IKT i læring" ved HiST våren 2013.

Siden jeg velger å gjennomføre et opplegg der elevene lager prøver, vil jeg beskrive litt mer hvordan dette ble planlagt, mottatt og gjennomført, altså mer som en dagbok gjennom opplegget. Da jeg jobber på en fådeltskole, har jeg ofte to forskjellige trinn i fagene. I samfunnsfag og RLE kjører jeg 6. og 7. klasse sammen. Jeg begynte opplegget med begge klasser, men siden 6. klasse arbeidet med et annet stort prosjekt samtidig, og ville miste en del timer, ble det gjennomført med 7. klasse.

Forberedelser
Jeg bruker Fronter som læringsplattform. I «klasserommene» i Fronter er det ikke mulig å gi høy nok rettighet for et verktøy, bare gi lesetilgang for de som har skriverettighet i rommet og omvendt. Videre kan jeg bestemme hvem verktøyet skal være synlig for, basert på rettighet i rommet. Det betyr at elevene, som har skriverettighet i rommet, ikke kan få sletterettighet for prøveverktøyet, som kreves for å opprette prøver. Derfor opprettet jeg et eget «prøverom» for dette, der jeg ga dem sletterettighet. I dette «samarbeidsrommet» har de verktøyet «prøve» og «forum» i tillegg til et felles arkiv. I prøveverktøyet opprettet jeg en mappe til hver gruppe og ga tilgang fra deltakerlista i rommet, slik at hver gruppe bare så sin egen prøvemappe. Når prøvene er klare, kan  jeg åpne tilgang for de andre elevene, så de kan gjennomføre hverandres prøver.

«Prøverommet» til 7. klasse, med gruppemappene opprettet.

Gjennomføring
Jeg hadde en «inspirasjonstime» med begge trinn, der jeg forklarte opplegget grundig. Der tok jeg utgangspunkt i «Hortons fire faser», og gikk bla. gjennom hvor viktig det er å planlegge en prøve godt, viste ulike eksempler på spørsmål og diskuterte hvilke vi mente var gode og dårlige, hvor viktig gode svaralternativer er, og sist, men ikke minst, hvor viktig det er å være kreative i «utdypinga» til spørsmålet. Prøveverktøyet i Fronter er relativt nytt, og jeg var i utgangspunktet skuffet. Det inneholder få spørsmålsalternativer, og ingen av dem er «interaktive» på den måten at svaralternativer kan flyttes/settes sammen. Derfor er det i «utdypinga» det beste verktøyet ligger, og som mest utgjør forskjellen mellom et godt og et dårlig spørsmål og en god og en dårlig prøve. I hvert fall er det her en kan gjøre prøven mer spennende for den som skal gjennomføre den.

Spørsmålstypene i prøveverktøyet.

Når jeg var ferdig med «inspirasjonstimen», fikk gruppene i oppgave å begynne med spørsmålene. Denne timen uten å bruke Fronter, men ved å bruke læreboka og skriveboka. Jeg hadde enda ikke gått gjennom bruken av prøveverktøyet, og stemningen rundt dette arbeidet var laber. Neste time gikk jeg gjennom selve prøveverktøyet med dem først, for så å be dem jobbe videre med planlegginga. Da var motivasjonen mye høyere, og en av kommentarene lød: «Kan vi fortsette med dette neste gang Geir? for dette var kult!» Først den tredje timen i gjennomføringa fikk de bruke prøveverktøyet i Fronter, og nå hadde de allerede en del spørsmål planlagt med innhold og alternativer. Nå koste de seg, og siden de hadde skjønt viktigheten av å holde det hemmelig for de andre, var det noen meget rolige timer! Uten tvil en meget god arbeidsmetode for å få inn lærestoffet på en ny og annerledes måte! Det var i løpet av den første timen at en av elevene oppdaget at det går an å få frem teksteditoren, som er innebygget i Fronter, i spørsmålsutdypinga. Der ligger det noen spennende muligheter, bla. å spille inn lydfiler og sette de inn i spørsmålet.

Jeg ble mer positiv til det nye prøveverktøyet i Fronter etter at en av elevene oppdaget (den nesten usynlige pila) at det går an å få frem teksteditoren. Der finnes det noen spennende alternativer som kan brukes i utdypinga av spørsmålene.

Resultater:
Elevene jobbet meget motivert og bra med dette, og hadde ingen problemer med å bruke prøveverktøyet.  Det resulterte i mange "tradisjonelle" spørsmål, men også mange kreative, der de utnyttet mulighetene som ligger i utdypinga av spørsmålet godt. Under har jeg satt inn skjermbilder fra et utvalg av spørsmålene. Jeg har vist testene og forklart opplegget til en kollega som har 7. klasse i naturfag, og det endte med at jeg måtte sette henne inn i det viktigste med en gang! Hun var meget begeistret, og ville straks i gang med prøveverktøyet i Fronter. (Jeg har gått gjennom dette med kollegiet før, men da var hun langtidssykemeldt.)



Refleksjon:
Opplegget har vært arti' å gjennomføre, og vi har fått en ny og spennende læringsaktivitet. Men, den har sine utfordringer, spesielt i begynnelsen. Da mener jeg både på den tekniske og den pedagogiske siden. Når det er sagt, vil jeg også påstå at dette kan en hvilken som helst lærer med "gjennomsnittlige" dataferdigheter og interesse klare å gjennomføre dersom de får hjelp av lokal Fronteradministrator.
Det er en liten flaskehals i Fronter dette at vi ikke kan gi elevene nok rettigheter på prøveverktøyet i eget "klasserom". Her kreves det at Fronteradministrator gjennomfører en opplæring på opprettelse av rom med hensiktsmessig verktøy, hente deltakere og gi dem tilstrekkelige rettigheter. Evt. kan administrator hjelpe til å gjøre dette klart på forhånd. Uansett, når dette er på plass, har vi kommet over den største hindringa i denne sammenheng. Likevel tror jeg det er viktig at lærere får en opplæring i prøveverktøyet, og kanskje spesielt dette med å kunne opprette arbeidsområder/mapper for en gruppe av elever i prøveverktøyet og innstillinger ifm. aktivering av prøver. Selve opprettelsen av prøvene og legge til spørsmål skal de klare uten noe spesiell opplæring. Men, her er lærere ganske lik elevene på den måten at de lar seg inspirere av å se andres eksempler og "hvor enkelt det er å bruke", så en gjennomgang av alle mulighetene som finnes i verktøyet vil være det lureste.
På den pedagogiske siden ligger det mange gevinster i dette, men ikke uten at lærer er bevisst på arbeidsmetoden og er godt forberedt. Det er vanskelig å lage gode spørsmål, og kanskje enda vanskeligere å lage gode svaralternativer. Derfor må elevene få en klar innsikt i hva som er hensikten med øvelsen, hva vi forventer at de skal levere og motivere dem for det. Jeg vil også legge stor vekt på å la elevene få "leke" litt med dette, og bruke kreativiteten sin. Jeg gjorde kanskje en feil i begynnelsen mht. motivasjonen. I stedet for å la dem utforske prøveverktøyet tidlig i løpet / hele veien, måtte de kanskje jobbe for mye med planlegging og utarbeide spørsmål/svaralternativer på "tradisjonelt" vis. Men, jeg synes mange av spørsmålene elevene har laget viser at disse forberedelsene var viktig også.
Oppfølging og tilbakemeldinger i/på arbeidet er viktig. I dette arbeidet blir det fort til at en elev tar seg av Fronterarbeidet, mens den andre sitter og finner spørsmål. Dette er også med på å forsvare bruk av tid til et grundig forarbeid. Poenget er at elevene skal jobbe aktivt med lærestoffet, og i noen tilfeller gjør de ikke det når de først har satt seg ved PC'en. I faglærers skriv "Elevene lager tester", beskrives et opplegg der elevene jobber individuelt først, og målet er å produsere et visst antall spørsmål. I etterkant av det kommer de på gruppa og tar hverandres tester for så å bestemme seg for å bruke de beste i sin "gruppetest". Det er en veldig god fremgangsmåte der alle blir "tvunget" inn i fagstoffet, og forhåpentligvis får fler i læringsmodus.
Det fine med denne arbeidsmetoden, er at inngangsterskelen er lav. Alle kan lage spørsmål og utarbeide svar, og da er vi i gang. Det krever mer å bli god på det, men det er arti' hele veien. Å ha med seg elevene på det, gjorde at jeg fikk en god del kreative ideer som jeg skal ta med meg videre. Det fine ved å bruke læringsplattformen til dette, er at nå ligger det klart til å kopieres inn i nye prøver, dokumenter og annet i andre sammenhenger.

1 kommentar:

  1. Artig å lese om gjennomføringen. Så ut til å være et spennende lite prosjekt både for lærer og elev. :)

    SvarSlett