tirsdag 23. april 2013

Video og annet digitalt innhold

Innlegget adresserer øving 03 i faget "IKT i Læring" ved HiST våren 2013.

Hovedoppgaven på denne øvingen var å planlegge, lage og dele en videosnutt som handler om "IKT i læring" eller noe overordnet i den forbindelse. Siden Fronter er et viktig arbeidsredskap ved min skole, ga oppgaven meg en anledning til å ta tak i et problem jeg opplever ganske ofte, nemlig at Fronterbrukere glemmer innloggingspassordet sitt. Videoen viser hva en må gjøre for å få tilsendt et nytt passord automatisk, så de slipper å kontakte Fronteradministrator.

Dette skulle bli et rent skjermopptak fulgt av egne kommentarer, og jeg brukte en del tid på å innhente informasjon om de ulike programmene som var omtalt i læringsstoffet. Jeg ville ha muligheten til litt redigering, men ikke et så avansert program at mye tid ville gå med til å lære å bruke det. Jeg trodde jeg hadde landet på mellomtingen etter å ha lest om "TechSmiths" program "Snagit". Et veldig godt program å gjøre opptak med, som bla. har synlig tidtaking. Men, i versjon 11 har de valgt å vekk muligheten for redigering. Jeg prøvde siste versjon av 10-serien, men fant fort ut at dette var vesentlig mer tungvint enn jeg satte pris på. Derfor ble det til slutt "Camtasia Studio 8.0" fra "TechSmith", som jeg hadde vegret meg for å bruke fordi det så omfattende/vanskelig ut. Men det var ubegrunnet! Det er et fantastisk godt, og ikke minst arti', program å bruke! Ved bruk av "TechSmiths" treningsvideoer ble terskelen for bruk mye lavere enn forventet.

"Papirkurven" på maskina fyltes fort opp med slettede opptak! Mest fordi jeg ikke var rolig nok. Jeg har lenge hatt lyst til å prøve dette, og når jeg endelig skulle begynne opptakene, ble det mer nerver enn jeg hadde sett for meg. Noe som først og fremst resulterte i noen talefeil. Jeg hadde manus, men det ble mye å passe på (jfr. læringsstoffet). Det beste opptaket, mener jeg selv, gjorde jeg i "Snagit", men siden det ikke kunne redigeres i "Camtasia Studio", valgte jeg gjøre nye opptak. Intro- og outrobildet er opptak fra PowerPoint.
Redigeringen ble fort veldig arti', og lysten var stor til å gjøre mer. Men, det var ikke meningen her. Pga. litt for urolig musebruk innimellom, valgte jeg å redigere vekk den og heller bruke bokser og piler for å markere. Jeg har også lagt inn noe "Pan & zoom" for å tydeliggjøre områdene jeg opererer på. Videre hadde jeg lyst til å ha en intro- og outrotrudelutt, så jeg planla det i skriptet mitt og spilte inn slik at det fikk plass.

Og slik ble resultatet:


5 kommentarer:

  1. Hei Geir! Jeg kjente meg godt igjen i det du skriver om valg av program og mange filer i søppelkurven. Filmen din er informativ og lett å følge. Stilig med "start- og stopplyd" på begynnelsen og slutten, samt de "kube-overgangene"! Ellers blinket skjermbildet litt innimellom som om det "hakket". (Jeg så på videoen fra Internet Explorer.) Det var artig å se de effektene du hadde lagt på, så det ser ut som du har prøvd litt av hvert. Jeg kommer nok også til å velge Camtasia neste gang. Redigering er alfa-omega.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Fay, og takk for tilbakemeldingen!
      Jeg har brukt Google Chrome hele veien i arbeidet med videoen, og sett mye på den før og etter deling. Jeg ser en skjelving/hakking akkurat i skiftet mellom "scenene" (kuben), er det den du mener? Ellers har ikke jeg ikke sett noe, så jeg håper det ikke er et generelt problem med filmen.

      Slett
  2. Kjempebra video. Liker måten du bruker zoom funksjon og utheving av det du fokuserer på. Tror slike videoer kan være til stor selvhjelp for de som trenger brukerstøtte og da skape mindre press på deg som administrator.

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Fin video synes jeg. Sannsynligvis har du spart deg selv for en del arbeid. Det er også fint for publikum å kunne finne ut av glemt passord på egen hånd, i tilfelle du ikke er tilgjengelig.

    SvarSlett