torsdag 30. mai 2013

Kan SlideShare brukes i undervisningssammenheng?

Innlegget adresserer oppgave 2 ifm. øving 4: "Web 2.0" i studiet "IKT i læring" ved HiST våren 2013.

Før jeg begynner på besvarelsen, våger jeg meg på en oversettelse av noe av det Wikipedia skriver om SlideShare på siden http://en.wikipedia.org/wiki/SlideShare, med noe tillegg: SlideShare er en Web 2.0 basert lysbilde-tjeneste/-vert på nettet / i skyen, lansert den 4. oktober 2006. Her oppretter man en konto, og kan da laste opp og dele private eller offentlige filer i følgende filformater: PowerPoint, PDF, Keynote eller OpenOffice-presentasjoner, dokumenter, videoer og webinarer. Disse kan så leses på PC, håndholdt enheter eller bygd inn på andre nettsteder. Den ligner mye på YouTube, men for lysbildefremvisninger. Det var opprinnelig ment å bli brukt av bedrifter for å kunne dele lysbilder blant ansatte lettere, men har siden blitt utvidet til også å bli en vert for lysbilderserier som er lastet opp kun for å underholde. SlideShare gir også brukerne mulighet til å rangere, kommentere og dele opplastet innhold. Nettstedet har ca. 60 millioner unike besøkende i måneden.

Selv om jeg har hatt en SlideShare-konto i noen år, var dette første forsøket på å laste opp en presentasjon. Det gikk veldig greit, og jeg vil gi tjenesten skryt for at de legger så mye vekt på "lav inngangsterskel". Det jeg strevde litt mer med, var å endre navn på kontoen min. Den stod under navnet til kommunen jeg jobber i (av en eller annen grunn...), og når jeg skiftet til mitt eget navn, syntes ikke det omgående under presentasjonen min. Ikke noe stor sak, men det gikk litt tid før det var på plass.

Lenken til min presentasjon: http://www.slideshare.net/Moseng/kan-blogg-bli-et-verkty-i-din-undervisning

Og her kan du se presentasjonen:

Dersom en ser på hvilke tips SlideShare gir for å oppnå mange lesere av en presentasjon, så er ett av dem å ha lite tekst, og spre teksten på flere lysbilder. Dette har jeg faktisk stått og sagt til elever på de fleste trinn i grunnskolen i en del år nå, men gjør jeg det selv her? Svaret er nei, men sånn ble det denne gangen.

SlideShare inneholder typisk presentasjoner som er myntet på å lære oss noe. Det kan være presentasjoner som har vært brukt ifm. en forelesning, strategier for å oppnå det en ønsker eller presentasjoner som forklarer hvordan noe skal gjøres, f.eks. innenfor data eller noe mer praktisk. Og det er vel nettopp dette SlideShare egner seg godt for også. Å dele ideer med andre. Bruke det når du undersøker/forsker eller skal undervise/forelese i et emne. Få kontakt med andre som kommenterer dine innlegg eller som du har kommentert til, og på den måten kanskje bygge opp et faglig nettverk rundt presentasjonene. Noe som igjen kan generere økt salg eller interesse for en bedrift eller en organisasjon. Først og fremst vil jeg hevde at SlideShare er en veldig god tjeneste for de som driver innen utdanning og elektronisk læring.

I undervisningssammenheng må jo delingen som foregår i SlideShare være et viktig stikkord. Kanskje først og fremst at lærere kan dele presentasjoner med hverandre, og på den måten spare arbeid, se nye muligheter og vinklinger for/til et emne, få tilbakemeldinger på et opplegg en har gjennomført, opprette et nettverk med andre lærere som underviser i det samme. Videre kan vi flytte selve undervisningen ut av klasserommet, dvs. at elevene bruker presentasjonen hjemme eller andre steder for å skaffe seg de kunnskaper de trenger. Da kan vi bruke skoledagen til varierte arbeidsoppgaver og -opplegg som baserer seg på kunnskapen de fikk i presentasjonen. Dersom elevene velger å laste opp sine presentasjoner, vil jo de også oppnå det samme. For det første får de vist frem arbeidet sitt for et stort publikum, dele det med andre elever og få kommentarer som kan virke som formativ eller summativ vurdering. Videre kan de hente ut kunnskaper fra det andre har lagt ut om et emnet, og kanskje justere innholdet i en presentasjon og bruke det selv. En ting er ihvertfall sikkert, og det kan sies om veldig mange av Web 2.0-tjenstene: Det gir oss lærere verktøy som åpner for nye og spennende former for læring. De er motiverende, og de aktiviserer og engasjerer elevene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar